Dag 12-18 - Reisverslag uit Sandema, Ghana van Lisanne en Tamara - WaarBenJij.nu Dag 12-18 - Reisverslag uit Sandema, Ghana van Lisanne en Tamara - WaarBenJij.nu

Dag 12-18

Door: Tamara en Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne en Tamara

26 Juli 2014 | Ghana, Sandema

Dag 18
Zaterdag 26-07-14

We zijn net aangekomen en gesetteld in Sandema waar het kindertehuis is. We werden heel warm en hartelijk welkom geheten.
Afgelopen dagen verbleven we in Chera, waar Marleen een kliniek heeft. Donderdag en vrijdag zijn we met een team van acht mensen (Marleen, haar dochter Marli, Mieke, Alinda, de twee verplegers van de kliniek in Chera (Moses en Fatima) en wij) naar het afgelegen dorpje Wieyema gereisd per motorking (motor met bak erachter) en kano, een geweldige reis! We overnachtten daar in the teacherquarters, waar we ook de medische hulp hebben gegeven. Marleen en de twee verplegers uit de kliniek in Chera deden consulten en wij hebben bij veel mensen de bloeddruk gemeten (waarbij we moesten communiceren in het Mampruli, de lokale taal, wat natuuurlijk vlekkeloos ging na heel lang oefenen...). Daarnaast hebben we meegekeken en geassisteerd bij de consulten. Dat was ontzettend interessant en leuk! We hebben veel mensen kunnen helpen en het waren hele goede dagen!

De andere dagen zijn we in een rond Chera geweest. Lisanne is met Marleen een ochtendje mee geweest naar de kliniek en we zijn met z'n allen langs een paar epilepsiepatiënten geweest in de omliggende dorpen. We hebben veel lokale mensen ontmoet en gesproken en zijn meerdere keren om boodschappen geweest, waar je heel wat meer tijd voor moet uittrekken dan in Nederland door alle gesprekken die je met verschillende verkopers voert. Ontzettend gezellig!

Afgelopen nacht hebben we onder de sterrenhemel geslapen. Dat was zo mooi! In Nederland zie je niet half zo veel sterren als hier. Er zijn hier geen lantaarnpalen, waardoor het aardedonker is. Halverwege de nacht werden we helaas in onze slaap onderbroken door regen! We moesten snel onze spullen bij elkaar graaien en naar binnen rennen, waar we al snel weer in slaap vielen. Maar wij kunnen wel zeggen dat we buiten hebben geslapen onder de mooiste sterrenhemel die je maar kunt hebben!

Veel liefs!

• 26 Juli 2014 - 22:05

Jacquelien Van Duijn:

He meiden,
    Leuk om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken. Moeten wij straks ook mamprulis praten tegen jullie bij thuiskomst, want dan ga ik alvast studeren hoor. Jullie zijn ook vast een bezienswaardigheid daar. Nou geniet er nog even van en groetjes van ons allemaal. x

• 29 Juli 2014 - 20:06

Lenie Lukasse:

ik geniet van jullie verslag super heb bewondering voor jullie.
    knuffel van mij.