Dag 8-12 - Reisverslag uit Obuasi, Ghana van Lisanne en Tamara - WaarBenJij.nu Dag 8-12 - Reisverslag uit Obuasi, Ghana van Lisanne en Tamara - WaarBenJij.nu

Dag 8-12

Door: Tamara en Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne en Tamara

20 Juli 2014 | Ghana, Obuasi

Dag 12 20-07-2014

Onze tijd in de dovenschool in Obuasi zit er alweer bijna op :( Morgenochtend vertrekken we weer. Maar wat hebben we veel gedaan! De klaslokalen zijn allemaal geschilderd in groen, wit en geel. Na afloop zaten we zelf ook helemaal onder de verf (maar groen haar is best mooi;))
We hebben kadootjes uitgedeeld: T-shirts en tassen die de kinderen zelf mochten versieren. Ook kleding en etuitjes voor de oudere kinderen. Het leek wel pakjesavond! De kinderen hebben er enorm van genoten (wij ook, want geven is echt leuker dan ontvangen) en waren er erg blij mee. We hebben ook veel spelletjes met de kinderen gedaan (zoals ballontrappertje (wat ze hier niet kennen), bellenblazen en snoephappen) en 's avonds hebben we allemaal hard gelachen om dvd's van Laurel and Hardy. De kinderen genieten van de (extra) aandacht die ze krijgen.
Gisteren hebben we van alle kinderen en de staff de voeten gewassen (zoals Jezus bij zijn discipelen deed) en hebben we de nagels mooi gelakt. De kinderen voelden zich even heel bijzonder en we konden op deze manier iets moois terugdoen voor de gastvrijheid van hen.

Zoals we in een vorige post zeiden, wilden we ons geld graag besteden aan dingen waarvan de dovenschool lang plezier heeft. Inmiddels hebben we dus nieuwe borden en bekers gekocht voor elk kind en ook hebben we geregeld dat Kwadwo (de huisbaas) volgende week gascookers krijgt. Nu koken ze op hout en dat is erg duur. Met de gascookers besparen ze voortaan een hoop kosten.
Het is zo mooi om te zien dat de kinderen en staff hier zo blij worden van zulke voor ons normale dingen.

We zorgen voor ons eigen eten, dus dat betekent dat we ook zelf om boodschappen gaan in de stad. Het blijft leuk om langs de winkeltjes te lopen en met iedereen een praatje te maken. We worden namelijk veel aangesproken, omdat we obruni's (blanken) zijn.
Ook zijn we gisteren voor het eerst alleen met de trotro (lijnbusje) uit de stad naar de dovenschool gegaan, nadat de chauffeurs ruzie hadden gemaakt over bij wie we in de trotro moesten stappen. Nadat we ons voorin het busje gesetteld hadden zat de trotro gelijk vol (als enige van de hele straat vol trotro's). Dit was wel echt een hele leuke (echt Ghanese) ervaring!

Zoals al eerder gezegd hopen we dus morgen te vertrekken naar het noorden. De verbinding zal daar waarschijnlijk een stuk slechter zijn, maar we proberen jullie op de hoogte te blijven houden!

Veel liefs,
Tamara en Lisanne

• 22 Juli 2014 - 20:35

Angelique:

Prachtige ervaringen Lisanne en Tamara! Mooi wat jullie hebben gedaan in de dovenschool...succes met wat er nog komt :-)